کاربردهای پزشکی فناوری ‌نانو

اگر می‌شد بخشی از یک سلول را که شکسته و آسیب دیده است جدا کرد و آن را با یک ماشین بیولوژیکی مینیاتوری تعویض کرد چه می‌شد؟ یا اینکه چه می‌شد اگر بشر می‌توانست ماشین‌های بسیار کوچکی در حد و اندازه مولکول‌ها بسازد تا به وسیله آنها داروها دقیقا در جایی که باید به بافت‌های بدن تحویل داده شود؟ اینها سناریوی فیلم‌های علمی تخیلی‌ 30یا 40سال پیش نیستند بلکه تحقیقاتی هستند که همین امروز دانشمندان روی آنها کار می‌کنند و درصورتی که به نتیجه برسند انقلابی در علم پزشکی و شیوه زندگی بشر ایجاد خواهند کرد؛ اینها امکاناتی هستند که پزشکی نانو می‌خواهد در اختیار بشر  قرار بدهد.

پزشکی نانو در واقع کاربرد فناوری نانو در پیشگیری و درمان بیماری‌ها در بدن انسان است. این دانش در حالت تکامل این ظرفیت بالقوه را دارد که علم پزشکی را کاملا دگرگون کند.
کاربردهای ثبت شده و آزمایشگاهی پزشکی نانو، آزمایش‌های تشخیصی، شیمی‌درمانی، پمپ‌های انسولین، تزریق‌های بدون سوزن، فعالیت‌های کمکی در بخش شنوایی، سنسورهای مختلف پزشکی و سیستم تحویل دارو در بافت‌های بدن هستند.

یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در این بخش پیش روی محققان قرار گرفته است، درک اثرات ذرات نانو بر محیط‌های زیستی در بدن و میزان سمی بودن آنها درون بدن است. دولت‌های مختلف در سراسر جهان کارهای زیادی در این بخش انجام داده‌اند و تا سال 2006 حدود 130 نوع دارو و سیستم تحویل دارو در بدن به ثبت رسیده که در آنها از فناوری نانو استفاده شده است.

انتظار می‌رود در آینده نزدیک فناوری نانو در بخش‌های مختلف پزشکی مانند بخش تحویل دارو به بافت‌های بدن، انواع و اقسام درمان‌ها و تصویربرداری‌های بسیار پر پیشرفته، انقلابی در علم پزشکی ایجاد کند.

سیستم تحویل دارو به بافت‌های بدن: در این بخش محققان به دسترسی بیولوژیکی بافت‌ها به انواع داروها توجه می‌کنند. منظور از دسترسی بیولوژیکی در اینجا میزان حضور مولکول‌های خاصی از دارو است، با توجه به اینکه آیا آنها در بافت‌های خاص بدن مورد نیاز هستند و اینکه دقیقا در کجا بیشترین کارایی را خواهند داشت. این اهداف با استفاده از هدف‌یابی مولکولی به وسیله اجزایی که مهندسی نانو در آنها وجود دارد، قابل تحقق است.


انجمن علمی و پژوهشی پزشکی ,نانو ,دارو ,بافت‌های ,فناوری ,تحویل ,تحویل دارو ,سیستم تحویل ,فناوری نانو ,پزشکی فناوری ,دسترسی بیولوژیکی ,پزشکی فناوری ‌نانو ,کاربردها منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

ضدعفونی کننده دست و سطح به روزترین کالا ارائه دهنده بهترین و مرغوب ترین کالاها ملی فیلم تخفیفان پمپ آب | لیست قیمت انواع پمپ | راهنمای انتخاب پمپ مگرچای شالیزارهای سیبری فوت کردن میخواهد فرش شادمان